نویسنده این کتاب به هنگام مطالعات اولیه و تهیه مدارک تصویری و عکاسی از مسجد جامع در سال های 1350 تا 1360 شمسی، متوجه شده است که گروه های متعددی از هنرشناسان و پژوهشگران معتبر در مسجد جامع فعالیت داشته اند و پیوسته آن را ادامه میدهند. بیشتر آنها توجهشان به جنبه های تاریخی و باستان شناسی میباشد که حتی با انجام حفاری های گسترده و عمیق و همچنین با بازسازی های دقیق به نتایج دقیقی رسیده اند. پژوهش های مکتوب آندره گدار در رابطه با نوشته های خطی مسجد جامع و قرائت کتیبه ها توسط مرحوم لطف الله هنرفر که قبل از سال 1350به دقت انجام شده تحت عناوین آثار ایران و گنجینه آثار تاریخی اصفهان به چاپ رسیده است. این دو اثر ارزشمندترین منابع مورد استفاده و استناد در این کتاب است. نگارش متون تاریخی مذهبی و کتیبه های آیات قرآنی نیز بدون اضاف کردن اعراب بهمان صورت که در منابع آنان ذکر شده ، بدون هیچ گونه تغییر عینا اقتباس نموده و مودر استناد قرار داده ایم. در این کتاب سعی شده از محدوده خط و طراحی حروف خارج نشود؛ اما برای اینکه فضای هنری مسجد را در ارتباط با خط و زیبایی شناسی آن ترسیم شود به عملکرد برخی از زمینه های دیگر تجسمی مرتبط با معماری؛ مانند کاشیکاری ، نقوش هندسی ، نسبت طلایی ، فضا و برخی عناصر شکلی و مفهومی پرداخته شده است.